Frakt & Returer

Leverans

Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid frågor om leveranstid på produkter som ej finns i lager vänligen kontakta oss.
Leverans sker med postpaket till köparens närmaste utlämningsställe. Vid köp av produkter med olika leveranstid, skickas allting tillsammans vid det senast nämnda leveransdatumet. 

Lågvärdes beställningar skickas per brev och går direkt till den angivna leveransadressen. Skulle en order inte komma fram på grund av att adressen inte varit korrekt angiven eller uppgifter saknas, alternativt om namn och relevanta uppgifter inte stått tydligt textade vid brevinkast eller brevlåda, skickas order inte ut på nytt.

I det fall vi får order i retur till följd av något av ovanstående exempel krediteras kostnaden för produkterna, men fraktkostnad debiteras fortsatt.

Vid försenad leverans kontaktar vi kunden inom 1-2 arbetsdagar om leveransdatum beräknas att försenas längre än 5 arbetsdagar. Vi levererar endast till utlämningsställe (med betalarens mantalsskrivningsadress som adressat) vid köp via Klarna, Faktura eller Delbetalning. Paket lämnas endast ut mot uppvisande av giltig legitimation.

Leveranstider

Lagervaror

Leveranstider inom Sverige – Normalt 1-3 arbetsdagar (5-7 arbetsdagar från gross.lager)
Leveranstider inom Europa – Normalt 7-10 arbetsdagar
Leveranstider utom EU och Europa – Normalt ca 7-10 dagar beroende på land och tullklarering 

Beställningsvaror

Leveranstider beror på tillgången på varan hos leverantör. Normalt har vi en beställningsvara hemma inom 7 arbetsdagar. Läs mer under första stycket "leverans" för mer information om försenad leverans.

Fraktkostnader 

Priserna avser per order, oavsett hur många produkter man beställer: 

Inom Sverige: 
Beroende på vikt och storlek från 35 kr till 129 kr.

Övriga Norden: 
Kontakta oss för gällande fraktkostnader

Vid ovanligt stora leveranser, kan frakt och försäkringspriset ändras. Vi förbehåller oss rätten att lägga på frakt på ordrar beställda för hämtning i butik men av olika skäl ändå skall ha det levererat.

Returer/Ångerrätt 

Enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har kunden 14 dagars ångerfrist från den dag han/hon tar emot varorna. Vi har förlängt ångerrätten till 30 dagar.  Kunden skall kontakta kundservice, info@gitarren.se om han/hon vill returnera varorna. Varorna skall returneras oanvända och i originalförpackning med faktura eller följesedel. Kunden belastas med en returfrakt och administrativa omkostnader för en retur om den hanteras via Gitarren AB. Gitarren AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera de saknade delarna. Gitarren AB kommer ej att lösa ut paket mot postförskott.

Ordrar lagda från 15:e november t.o.m. 24:e december har förlängd ångerrätt/öppet köp t.o.m. den 15:e Januari. Samma villkor som för den normala ångerrätten gäller i övrigt.

Outlösta paket

Paket som inte hämtats ut senast sju dagar efter leveransavisering går i retur samt debiteras, förutom den ursprungliga fraktkostnaden, även med returfrakt samt hanteringskostnader om 199kr inklusive moms. Vid skrymmande post tas även en extra avgift ut enligt gällande frakttabell.

Önskar kund att paketet skickas ut åter debiteras ytterligare en fraktavgift. 

Tullavgifter 

Vid leveranser utanför Sverige ansvarar kunden själv för tullavgifter mm. Skulle det uppstå leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Gitarren AB förbehåller sig rätten att meddela kunden om en vara inte kan levereras eller är försenad på grund av överbelastning på orderingång och förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. 

Transportansvar 

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Gitarren AB på väg till kund är Gitarren AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Packa noga och använd originalförpackningen eller likvärdig. När det gäller produkter av större värde rekommenderar vi att godset försäkras.

Undersök fraktemballaget innan du löser ut paketet. Om paketet är skadat så skall du ej lösa ut det utan be utlämningsstället att fylla i reklamation och återsända det till oss. Om du upptäcker att varan är skadad efter du hämtat ut paketet så får kund inte på eget bevåg returnera vara till oss. Postens rutiner är att varan, i väntan på utredning, inte får skickas tillbaka till butiken om varan blivit skadad.

Allt fraktemballage ska dessutom sparas och dokumenteras. Reklamation av frakt ska göras inom 3 arbetsdagar. Vi skickar nya varor i väntan på reklamationsutredning. Följes ej våra föreskrifter för transportansvar så kan reklamation av fraktskada inte godkännas.