Köpvillkor

Hos Gitarren AB kan du köpa allt inom gitarrer och andra stränginstrument. Vi har som mål att ge professionell och hög service till våra kunder. Nedan följer de köpvillkor som vi arbetar efter och som överensstämmer med gällande lagstiftning och våra egna riktlinjer. Vid ytterligare frågor kontakta oss på info@gitarren.se eller på telefon 031-711 03 11

100 % Nöjd kundgaranti
Gitarren AB vill att våra kunder skall vara nöjda kunder. Om du inte är helt nöjd med ditt köp så kan du utan frågor returnera dina produkter till oss inom 30 dagar och vi återbetalar dig hela ordervärdet minus fraktkostnaden. Gitarrdoktorerna på Gitarren AB går noga igenom instrumenten innan de skickas till kund, intonerar och rätar halsar vid behov.

Priser
De priser du finner på www.gitarren.se är dagsaktuella priser i svenska kronor inklusive 25% moms. Momsen redovisas i orderformuläret tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Gitarren AB inte råder över, t ex uppenbart felaktiga priser, väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Betalning 

SveaWebPay Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Kundens kortuppgifter förmedlas direkt till banken via betalningssystemet och lagras varken hos Gitarren AB eller hos Payer AB som tillhandahåller betalningssystemet för kort. 

Kortbetalning: Välj din korttyp i kassan och fyll i ditt kortnummer, kortets utgångsmånad och ditt kontrollnummer. Kontrollnumret är de tre sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av ditt kontokort vid betalning med VISA, Diners och Mastercard/Eurocard. Kontrollnumret vid betalning med AMEX är dem 4 siffrorna som sitter ovanför kortnumret på framsidan. Vid betalning med kort kommer det på ert kontoutdrag att stå "Gitarren AB" för det aktuella köpet.SveaWebPay är det företag som sköter alla korttransaktioner.

Internetbank (Nordea, Handelsbanken, Swedbank, SEB): Säker betalning över Internet, för dig som är kund i Nordea, Handelsbanken, Swedbank eller SEB och som är ansluten till deras internet- och telefontjänster. Vid betalning slussas du automatiskt till inloggning och loggar in på vanligt sätt. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. 

Klarna AB/Fakturabetalning: En faktura genereras vid beställningen. Fakturan skickas ut tillsammans med varorna och med 14 dagars betalningsfrist. Klarna AB kontrollerar online att beställarens uppgifter stämmer, att beställaren fyllt 18 år och att inga betalningsanmärkningar finns. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 2% per månad + gällande referensränta. Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Klarna. Förenklad kreditprövning sker och leverans sker endast till folkbokförd/registrerad adress, vid köp över 2000 kr görs sedvanlig kreditprövning. Mer information om fakturera mig! och Klarna hittar ni på www.klarna.se.
Om man har köpt en beställningsvara och skulle ångra sitt köp innan leverans tar Gitarren AB ut en avgift motsvarande 30 % av fakturabeloppet (normal handpenningsbelopp). Om man glömt att betala fakturan skickas en påminnelse ut och en påminnelseavgift påförs fakturan med 50 kr. Vi levererar endast till betalningsmottagarens mantalsskrivningsadress vid köp via Klarna, Faktura eller Delbetalning. Paket lämnas endast ut mot uppvisande av giltig legitimation.

Ångerrätt
 Enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har kunden 14 dagars ångerfrist från den dag han/hon tar emot varorna. Vi har förlängd ångerrätt hos oss till 30 dagar från det att kunden mottar varan. Kunden skall kontakta kundservice, info@gitarren.se om han/hon vill returnera varorna. Varorna skall returneras oanvända och i originalförpackning med faktura eller följesedel. Kunden belastas med en returfrakt och administrativa omkostnader om 249 kr för en retur. Gitarren AB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera de saknade delarna. Gitarren AB förbehåller sig även rätten att vid retur av skrymmande paket eller varor som paketerats så att kollit överstiger de angivna maxmått hos fraktbolaget, ta ut en extra avgift ut enligt gällande frakttabell. Gitarren AB kommer ej att lösa ut paket mot postförskott. 

För att undvika tilläggsavgifter på grund av mått, bör den längsta sidan av kollit inte överskrida 120cm, för detaljerad och aktuell information om vilka mått som är godkända, se PostNords villkor nedan: 

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/matt-och-vikt

För retur av produkter till ett värde av över 10.000kr ink. moms tar vi ut en returfraktskostnad om 495kr.

Ordrar lagda från 25:e oktober t.o.m. 24:e december har förlängd ångerrätt/öppet köp t.o.m. den 9:e Januari. Samma villkor som för den normala ångerrätten gäller i övrigt.

Undantag från ångerrätten 
Vid köp av en produkt som tillverkas eller inköps speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper en beställningsvara som köps in just för dig. 

Outlösta paket 
Paket som inte hämtats ut senast sju dagar efter leveransavisering debiteras, förutom den ursprungliga fraktkostnaden, även med returfrakt samt hanteringskostnader om 199kr inklusive moms. Vid skrymmande leveranser tas även en extra avgift ut enligt gällande frakttabell. Önskar kund att paketet skickas ut åter debiteras ytterligare en fraktavgift. 

Reklamation/Transportskada
Gitarren AB besiktigar varje försändelse innan den skickas till kund. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar sig Gitarren AB att kostnadsfritt åtgärda felet. Om kunden vid mottagandet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad måste detta anges vid uthämtandet av paket eller alternativt på chaufförens fraktsedel vid leverans. Om en vara är skadad eller felexpedierad när du öppnar paketet skall detta anmälas inom 3 dagar från mottagandet till kundservice, info@gitarren.se. Undersök fraktemballaget innan du löser ut paketet. Om paketet är skadat så skall du ej lösa ut det utan be utlämningsstället att fylla i reklamation och återsända det till oss. Om du upptäcker att varan är skadad efter du hämtat ut paketet så får kund inte på eget bevåg returnera vara till oss. Postens rutiner är att varan, i väntan på utredning, inte får skickas tillbaka till butiken om varan blivit skadad. Allt fraktemballage ska dessutom sparas och dokumenteras. Reklamation av frakt ska göras inom 3 arbetsdagar. Vi skickar nya varor i väntan på reklamationsutredning. Följes ej våra föreskrifter för transportansvar så kan reklamation av fraktskada inte godkännas.

Återsänd till: 
Gitarren AB
Skanstorget 10
411 22 Göteborg

Force Majeure
Gitarren AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. 

Integritetspolicy
Gitarren AB följer GDPR. Läs mer om vår integritetspolicy genom att klicka här: Integritetspolicy


Cookies 
En cookie är en liten textfil som webbplatsen kunden besöker sparar på datorn. I en del funktioner t.ex. i beställningsformulären, använder Gitarren AB cookies. Cookies används bl.a. för att beställningsfunktionen på Gitarren AB skall fungera och för att ge oss besöksstatistik. Utan en cookie skulle kunden till exempel inte kunna backa i beställningen utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt. Cookies ger oss ingen information om dig som användare och den kan inte heller förmedla några virus till dig. Om du inte vill ha några cookies kan du välja att inte acceptera cookies i din webbläsare, instruktioner hittar du i din webbläsares hjälptexter (ev. kan du avsluta besöket genom att stänga webbläsarfönstret). Obs! Att stänga av cookie-funktionen kan innebära att du inte får tillgång till alla sidor, eller får felmeddelande på vissa sidor. 
Du kan läsa mer om cookies på Post och Telestyrelsens hemsida http://www.pts.se/sv/Bransch/Regler/Lagar/Lag-om-elektronisk-kommunikation/Cookies-kakor/Fragor-och-svar-om-kakor-for-anvandare/

Gitarren i Göteborg AB - Organisationsnummer 556494-6415